Szanowni Państwo, Drodzy Mieszkańcy Miasta i Gminy Lesko
Burmistrz Miasta i Gminy Lesko
mgr ADAM SNARSKI
e mail: burmistrz@lesko.pl
Burmistrz przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków:
Po pięciu latach zarządzania urzędem i sprawami leskiej społeczności, mogę napisać, że jako wybrany z woli mieszkańców w 2018 roku Burmistrz Miasta i Gminy Lesko, jestem silnym i konsekwentnym w działaniu liderem, który swoje pierwsze kroki społecznościowe stawiał już jako kilkunastoletni Leszczanin będąc członkiem I kadencji Młodzieżowej Rady Miejskiej w Lesku. Moja dewiza, to być zawsze wśród ludzi i słuchać ich bardzo uważnie. Bo tylko w ten sposób można zmieniać zastaną rzeczywistość i dążyć do tego, aby gmina stawała się co raz bardziej nowoczesna, ale i przyjazna zarówno dla mieszkańców jak i przebywających u nas gości.
Pięć lat kierowania urzędem i gminą to z jednej strony tylko jedna kadencja, ale z drugiej, to ona, pozwoliła mi na dogłębne zapoznanie się ze specyfiką urzędu, problemami mieszkańców, jak też pokazała szeroki obraz możliwości jak i bolączek całej gminy. Wszelkie szczegóły działań i osiągnięć, systematycznie umieszczane są zarówno na stronie www.lesko.pl jak też na profilach społecznościowych miasta i gminy oraz Burmistrza.
Wspomnę tylko o najważniejszych. Z mojej inicjatywy wybudowany został pierwszy samorządowy żłobek, który po trzech latach funkcjonowania już na stałe wpisał się w mapę edukacyjną i krajobraz naszego miasta. Zmodernizowaliśmy Bieszczadzki Dom Kultury i przywróciliśmy funkcjonowanie w nim kina, wyremontowaliśmy prawie we wszystkich sołectwach świetlice wiejskie, a w Jankowcach wybudowaliśmy nową od postaw. wyremontowaliśmy budynek Ochotniczej Straży Pożarnej w Łukawicy. Odrestaurowaliśmy źródełka mineralne i postawiliśmy w ich obrębie tężnię solankową. Zbudowaliśmy wieżę widokową na Wzgórzu Baszta.
W odrestaurowanej przez nas kamienicy ormiańskiej utworzyliśmy Klub Seniora oraz Izbę Pamięci Regionalnej. Na poddaszu Powiatowej i Miejskiej Biblioteki w Lesku powstało nowoczesne mini muzeum historyczne w jubileusz 550-lecia nadania praw miejskich miastu . Także z tej okazji odnowione zostało również rondo w Lesku.
Przez cały okres wyborczy wprowadziliśmy szereg inicjatyw społecznych, współpracujemy z organizacjami pozarządowymi, wspieramy OSP, kluby sportowe oraz Koła Gospodyń Wiejskich. Budujemy place zabaw oraz gry podwórkowe z pozyskanych środków dzięki współpracy właśnie z organizacjami. Inwestycje staramy się wprowadzać z nastawieniem na głos mieszkańców wyrażany w konsultacjach społecznych.
Zorganizowaliśmy w Lesku także wiodące wydarzenia sportowe i kulturalne takie jak Ogólnopolski Spływ Kajakowy Błękitną Wstęgą Sanu, Puchar Polski Południowej Cross Country, Runarmageddon Lesko – Brama w Bieszczady, czy coroczny Festiwal Rock Country. W roku 2024, po sześciu latach, powracamy do organizacji festiwalu ZEW SIĘ BUDZI. Od początku mojej kadencji zapoczątkowaliśmy również coroczne Jarmarki Bożonarodzeniowe i Wielkanocne.
Bardzo ważna jest dla mnie również jakość edukacji, która szczególnie na wsi jest jednym z podstawowych centrów życiowych lokalnych społeczności. Dlatego dokonałem przejęcia na powrót przez gminę dwóch placówek oświatowych w Manastercu i Bezmiechowej Dolnej, które kiedyś zostały oddane do prowadzenia przez podmiot zewnętrzny. Stawiamy także na eko – gminę, każdego roku pozyskując środki zewnętrzne, utylizujemy na koszt gminy niebezpieczny dla mieszkańców zalegający im jeszcze azbest.
Przez 5 lat udało nam się pozyskać ponad 60 mln złotych, co jest znacząca wartością w historii gminy. Zdecydowaną ich część przeznaczyliśmy na inwestycje remontując szkoły, drogi, budując sieci wodociągowe i kanalizację sanitarną, oświetlenia uliczne, chodniki, czy modernizacje oczyszczani ścieków w Lesku. Wraz z Bieszczadzkim Związkiem Komunikacyjnym przywróciliśmy lokalne połączenia PKS
Najnowsze, rozpoczęte w 2023 roku zadania, to budowa parkingu ogólnodostępnego dla samochodów osobowych i autokarów przy leskim rondzie, przebudowa dworca autobusowego w Lesku, opracowanie i złożenie projektu zagospodarowania linii brzegowej Sanu, rewitalizacji parku miejskiego i ścisłego centrum miasta z modernizacją tzw. „budek” fontanny i Plant oraz dostawa i montaż elektronicznych wiat odpadowych przy zabudowie wielorodzinnej w Lesku i Średniej Wsi oraz kilka pomniejszych inwestycji.
A wszystko po to, aby Miasto i Gmina Lesko stały się nowotarskim miejscem, w którym warto żyć , pracować, przyjeżdżać i wypoczywać.
Za swoje osiągnięcia Gmina kilkukrotnie została wyróżniona mianem ”Przyjazny urząd”, dodatkowo w 2023 roku otrzymaliśmy Wyróżnienie Nadzwyczajne „Laur Kreatywności”, ukoronowaniem naszych działań jest zarówno przyznanie Gminie Lesku, spośród miast powiatowych w Polce II miejsca w kategorii „Społeczny Sukces Kadencji 2018-2023 pisma samorządowego „Wspólnota”, jak też w 2024, osobiście jako burmistrz otrzymałem Wyróżnienie Nadzwyczajne „Diament Przywództwa”.
W styczniu 2023 roku jako Burmistrz Miasta i Gminy lesko wybrany zostałem na V-ce Przewodniczącego Podkarpackich Struktur Ruchu Samorządowego „TAK DLA POLSKI” .
Z wykształcenia jestem prawnikiem z tytułem magistra, który poprzedzony był licencjatem w dziedzinie administracji. Studia kończyłem na Europejskiej Wyższej Szkole Prawa i Administracji w Warszawie, wydz. Zamiejscowy w Brukseli. Po ukończeniu studiów, na prośbę władz, pozostałem na uczelni, początkowo jako koordynator administracyjny, a następnie, w latach 2016-2018, jako prodziekan Zamiejscowego Wydziału Administracji Europejskiej Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Brukseli. Okres ten był dla mnie wielką szkołą zarządzania zespołem ludzkim, organizacji pracy i budowania kompetencji własnych. W chwili obecnej jestem również doktorantem na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim – specjalność prawo administracyjne oraz studentem studiów podyplomowych organizowanych przez Instytut Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Rzeszowskiego w roku akademickim 2020/2021.
Nadzór Burmistrza Miasta i Gminy Lesko:
– kierowanie bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
– kierowanie urzędem, w tym poprzez wydawanie zarządzeń wewnętrznych, pism okólnych i wytycznych,
– powoływanie i odwoływanie Zastępcy Burmistrza,
– składanie oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem komunalnym i udzielanie upoważnień w tym zakresie,
– zarządzanie gospodarką finansową gminy,
– wykonywanie budżetu gminy,
– przygotowywanie projektów uchwał rady,
– określanie sposobu wykonywania uchwał,
– opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,
– ogłaszanie aktów normatywnych,
– wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
– nadzorowanie realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
– wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego oraz obowiązków pracodawcy w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
– wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektorów instytucji kultury,
– zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
– dokonywanie okresowej oceny podległych pracowników,
– upoważnianie pracowników urzędu do podejmowania czynności w imieniu Burmistrza,
– zatwierdzanie zakresów czynności, obowiązków i odpowiedzialności pracownikom urzędu oraz kierownikom j.o.
– rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy komórkami organizacyjnymi urzędu,
– kierowanie Gminnym Zespołem Zarządzania Kryzysowego,
– opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
– zapewnianie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej,
– zapewnianie skutecznej ochrony danych osobowych.
– Skarbnika
– Urząd Stanu Cywilnego i Wydział Spraw Obywatelskich,
– Biuro Promocji, Kultury i Turystyki,
– Inspektora Ochrony Danych,
– Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych.
– zarządzenia – wydawane na podstawie delegacji zawartych w aktach prawnych, będące przepisami porządkowymi w sprawach nie cierpiących zwłoki, które podlegają zatwierdzeniu przez radę na najbliższej sesji oraz inne podejmowane w ramach kompetencji,
– decyzje i postanowienia – w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego i ordynacji podatkowej,
– pisma okólne – porządkujące wewnętrzne sprawy organizacyjne urzędu.
– polecenia – dotyczące wyznaczania operacyjnych działań komórkom organizacyjnym urzędu i jednostkom organizacyjnym gminy.
– korespondencję kierowaną do organów administracji publicznej, w szczególności kierowników naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, posłów na sejm i senatorów,
– protokoły kontroli przeprowadzanych w urzędzie przez uprawnione organy, korespondencję do Najwyższej Izby Kontroli oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej,
– pisma, dokumenty i decyzje akty administracyjne należące do wyłącznej właściwości Burmistrza, a także decyzje w sprawach osobowych kierownictwa urzędu, pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
– odpowiedzi na interpelacje radnych,
– odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności urzędu, kierowników Wydziałów, kierownika USC, Sekretarza, Skarbnika i Zastępcy Burmistrza,
– zarządzenia, regulaminy,
– oświadczenia woli w zakresie bieżącej działalności gminy,
– pełnomocnictwa i upoważnienia do działania imieniu Burmistrza, w tym pisma wyznaczające osoby uprawnione do podejmowania czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników urzędu podczas nieobecności Burmistrza,
– pełnomocnictwa do reprezentowania gminy przed sądami i innymi instytucjami,
– dokumenty i pisma każdorazowo zastrzeżone przez Burmistrza do jego podpisu.
Adam Snarski
Burmistrz Miasta i Gminy Lesko
e-mail: kontakt@adamsnarski.pl
telefon: 794 341 765
facebook: adamsnarskipl
twitter: snarskiadam