Adam Snarski

Podkarpacki sposób na świątecznego turystę

W mojej publikacji, o sposobach oszczędzenia energii elektrycznej w samorządach, by mogły one w świąteczny czas, bez ponoszenia dodatkowych kosztów, m.in. świąteczną iluminacją przyciągać turystów. Podkarpackie władze samorządowe, które wytworzą w swoich miastach markę ”miejsca świątecznego”, wykorzystując wszystkie walory Podkarpacia i Bieszczadu, miałby szansę stać się alternatywą dla innych, dziś, odwiedzanych w święta miast. Jest to jeden ze sposobów na pobudzenie gospodarki naszych podkarpackich miejscowości oraz pozyskania dodatkowych wpływów do budżetu miast.

W Boże Narodzenie od jakiegoś czasu miastom towarzyszą świąteczne ozdoby i oświetlenia. Władze miast starają się wprowadzić mieszkańców w świąteczny nastrój.  Te większe, w zimowym i świątecznym szale rywalizują ze sobą na jakość i ilość świątecznych iluminacji. Świątecznego przebierania się miast są zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy. Jedni i drudzy podnoszą mocne argumenty. Z jednej strony trudno sobie już dzisiaj wyobrazić puste starówki bez ustawionych kolorowo oświetlonych choinek i bez wspólnego kolędowania mieszkańców wokół nich. Z drugiej strony, za przyjemności pięknie oświetlonych, magicznych miast płacą podatnicy, czyli my mieszkańcy.
Podkarpackie miasta i gminy szukają sposobów na zmniejszenie kosztów energii elektrycznej. Jedne radzą sobie z tym lepiej, modernizując oświetlenie na nowsze bardziej energooszczędne. Inne natomiast, nie posiadając żadnej polityki w tym zakresie, próbują zaoszczędzić np. poprzez wyłączanie latarni miejskich i gminnych w porach nocnych. Niewątpliwie, sprowadza to niebezpieczeństwo w ruchu drogowym, jak i dla pieszych oraz podważa umiejętność władzy radzenia sobie z rozsądnym rozwiązywaniem problemów samorządowych. To są jednak realia. W związku z tym, dekoracje świąteczne małych miasteczek są coraz bardziej ubogie. Jednak, praktyka samorządowa wskazuje, że istnieją rozwiązania, które przynoszą wysokie oszczędności na rachunkach za światło w skali roku.

Jednym z takich sposobów może być beznakładowy model finansowania modernizacji oświetlenia ”MODEL ESCO”. Polega on na tym, że całkowicie bezpłatnie oferent dostarcza lampy, natomiast cała wartość modernizacji oświetlenia jest spłacana ratalnie, a wysokość rat wynika z oszczędności jakie generują lampy LED. Po pierwsze ta metoda jest bezkosztowna dla samorządu, po drugie po spłacie rat generuje oszczędności w budżecie. Drugim ze sposobów oszczędności to tworzenie związków międzygminnych w celu dostawy energii. Ta metoda pozwala na stworzenie podmiotu zamawiającego energię z dwóch lub więcej gmin. Im większy podmiot zamawiający na danym terenie, tym większa konkurencyjność dostawcy. W konsekwencji, w przetargu pojawiają się oferty o znacznie zmniejszonych cenach. Oszczędności na energii elektrycznej można dokonać także poprzez instalacje sodowe z regulacją mocy. Przy takim rozwiązaniu, z zachowaniem bezpieczeństwa mieszkańców, w godzinach o zmniejszonym ruchu istnieje możliwość ograniczenia mocy oprawy, co zmniejsza zużycie energii. Oczywiście, można także wykorzystać znany sposób opóźnienia kilkunastominutowego w zapalaniu lamp i podobnego przyśpieszenia w ich włączaniu.

Możliwości mających na celu przyniesienie oszczędności samorządom na rachunkach za światło jest więc kilka. Warto z nich korzystać, by za oszczędzone fundusze podatników przeznaczać na nowe inwestycje bez potrzeby nadmiernego zadłużania.
Przy rocznym oszczędzaniu, nawet mniejsze gminy mogłyby rywalizować w rankingach na najpiękniejsze Bożonarodzeniowe oświetlenia. Warto przy tym dodać,  że estetyka miasta tworząca oprawę świąteczną jest również ważna dla turystów. Jak wynika z badań, co jest zrozumiałe, turyści przyjeżdżają do miast tworzących niezapomnianą atmosferę świąteczną, i chętniej do nich wracają.

Podkarpackie władze samorządowe, które wytworzą w swoich miastach markę ”miejsca świątecznego”, wykorzystując wszystkie walory Podkarpacia i Bieszczadu, miałby szansę stać się alternatywą dla innych, dziś odwiedzanych w święta miast. Jest to sposób na ożywienie naszych miejscowości oraz pozyskania dodatkowych wpływów do budżetu miast.

Publikacja ukazała się 1 grudnia 2016 r. na portalu PołudniowaPolska.pl 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Kontakt:

e-mail: kontakt@adamsnarski.pl
telefon: 794 341 765

Media społecznościowe:

facebook: adamsnarskipl
twitter: snarskiadam