Adam Snarski

Wywiad dla Echa Bieszczadów lipiec -sierpień 2019

CZAS DZIAŁA NA NASZĄ WSPÓLNĄ KORZYŚĆ

Wywiad z Burmistrzem Miasta i Gminy Lesko Panem Adamem Snarskim

Panie Burmistrzu! Minęło kolejne 100 dni Pana pracy na stanowisku włodarza miasta i gminy Lesko. W mieście i gminie bardzo dużo się dzieje zarówno pod względem programowym jak i inwestycyjnym. W wielu działaniach mieszkańcy masowo uczestniczą, piszą podziękowania typu- cytuję „było cudnie….magicznie….coś pięknego!!!! Brawo”. Jednak wiemy też, że nie brakuje oponentów tęskniących za tym co wcześniej, negujących obecne Pana dokonania. Jak Pan widzi i patrzy na to zjawisko swoimi oczami, oczami osoby w dużej merze  decyzyjnej.

Ja przede wszystkim jestem co raz to bardziej dumny z mieszkańców gminy, którzy wielokrotnie pokazują i udowodniają że bardzo im zależy na tym, aby dookoła nas było pięknie i kreatywnie, czysto i na miarę możliwości inwestycyjnie dużo się działo, aby miasteczko i gmina się rozwijały, aby wzbogacana była oferta sportowa, artystyczna, turystyczna, ale też aby  żyło nam się lepiej. Nie mogę zgodzić się tutaj z niektórymi opiniami, że za dużo imprez, że za dużo się dzieje, zważywszy że organizowane one są  tak niskim nakładem finansowym, przy udziale wspaniałych wolontariuszy, zaangażowanych bardzo pracowników i samych mieszkańców. A udział kilkuset osobowej grupy mieszkańców i turystów chociażby w Święcie kupały, Leskim Dniu dla zdrowia czy Festiwalu Country pokazuje jak jest to  wszystkim potrzebne i  to zarówno działania nawiązujące do tradycji i historii jak i współczesne, nowoczesne, przyszłościowe.

Wiem też, jak wspomniałem, że najważniejsze dla mieszkańców są  inwestycje. Już dziś mimo tylko 7 miesięcy nowej władzy możemy poszczycić się projektami wynikłymi tylko z mojej inicjatywy, a nie kontynuowane z poprzedniej kadencji, mam na myśli modernizację, rozwój i doposażenie Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej, na który to projekt Miasto i Gmina Lesko otrzymało dotację w wys. 312,760,00, zł! Projekt pisało Biuro Promocji Urzędu, a realizować go będzie nasza Biblioteka. Wymienione zostanie całkowicie wyposażenie wnętrza biblioteki na bardziej nowoczesne oraz poprawimy dostępność budynku dla osób z niepełnosprawnościami. Remontujemy drogi i chodniki. Do jesieni 2019 roku zmodernizowanych zostanie aż 17 dróg! Dwie drogi zostaną wyremontowane, a jedna wybudowana ze wsparciem środków zewnętrznych. Na moje starania, otrzymaliśmy również dofinansowanie z Komisji Europejskiej 15 000 euro na instalację darmowego Internetu dla mieszkańców w przestrzeni publicznej całej gminy. 17 lipca br. Otrzymaliśmy dotację 10.000 na remont świetlicy wiejskiej w Hoczwi oraz 15.000 zł na doposażenie świetlicy w Glinnem.

Konsekwentnie realizuje Pan swój program wyborczy. W ciągu kilku miesięcy spełnił Pan ponad połowę swoich obietnic wyborczych. Ważnym przedsięwzięciem zarówno dla urzędu miasta jak i jego mieszkańców było zrealizowanie jednego z postulatów Pana programu wyborczego a mianowicie dokonanie audytu gminy. Czy mógłby Pan przybliżyć mieszkańcom co ów audyt nam pokazał.

Tak. Kiedy rozpoczynaliśmy poszukiwania osoby kompetentnej do dokonania  bilansu otwarcia, czyli ocenę finansową Gminy na lata 2011- 2019 oraz szacunkową prognozę na lata 2020- 2032, mieliśmy przede wszystkim na uwadze zarówno jej rzetelność, ale też możliwości finansowe  gminy. Po miesiącu poszukiwań udało nam się znaleźć wiarygodną i kompetentną osobę. Doktor Jacek Siekiera, bo o nim mowa,  jest specjalistą w zakresie finansów samorządowych, finansów publicznych, oceny efektywności projektów inwestycyjnych, ekspertem Ministerstwa Rozwoju i Związku Miast Polskich, a także Agencji Rozwoju Komunalnego. Współpracował m.in. z Bankiem Światowym, Amerykańską Agencją ds. Rozwoju Międzynarodowego (USAID) i Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Współpracownik Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Fundacji Batorego, Szkoły Liderów Samorządowych. Doradca jednostek samorządu terytorialnego – autor i współautor wielu strategii rozwoju, wieloletnich planów inwestycyjnych i prognoz finansowych.

Analiza dokumentów dokonana została bardzo sumiennie i wykazała, jak to określił Pan Doktor, według niego niekorzystną tendencję jaką mamy w gminie polegającą przez wiele lat na wyższych dochodach niż wydatkach, czyli  nadwyżkach budżetowych  na zakończenie poszczególnych kalendarzy budżetowych. Pan Jacek Siekiera stwierdził, że gmina nie jest od tego aby generować nadwyżki finansowe, gmina to ma być podmiot, który zaspakaja potrzeby społeczne, potrzeby mieszkańców, która przekłada zyski na inwestycji. Zadał tez zebranym pytanie, czy lepiej mieć niedoszacowane pieniądze na początek nowego roku czy nowy odcinek drogi gminnej. Specjalista ten uważa,  że w tym kierunku winno iść udoskonalanie pracy i że powinniśmy odstąpić od defensywnego podejścia polegającego na niedoszacowaniu dochodu i  przeszacowania wydatków zwłaszcza bieżących.  Ja jako Burmistrz w pełni się z tymi szacunkami zgadzam, gdyż przeznaczając środki we wcześniejszych  latach na kanalizację, wodociągi, czy modernizację oczyszczalni ścieków nie narazilibyśmy się obecnie, przy znacznych podwyżkach cen, na  zwiększenia kosztów robocizny, materiałów i temu podobne, gdyż uważam, że  na tym polega inteligentne zarządzanie.

Na zakończenie naszej rozmowy chciałabym pogratulować Panu Burmistrzowi sukcesu jakim było odebranie tytułu i wyróżnienia  „Przyjazny urząd” naszemu Urzędowi Miasta i Gminy Lesko. Tym bardziej, że zdobył Pan te nagrodę w kilka miesięcy Pana urzędowania. 

Gratulacje należą się nie tylko mnie ale i moim pracownikom za ich profesjonalizm w obsłudze mieszkańców, którym  bardzo dziękuję za  nieustanne wkładanie serce i wiedzy w wykonywaną pracę. Na przyznanie tytułu w V edycji ogólnopolskiego konkursu wpłynęła między innymi nasza prospołeczna postawa. Reorganizacje w urzędzie pod kątem obsługi mieszkańców rozpocząłem od pierwszych dni swojej pracy. Utworzyliśmy m.in. biuro podawcze dla sprawnej obsługi mieszkańców i jako udogodnienie dla osób z niepełnosprawnościami, utworzyliśmy kącik zabaw dla dzieci w Ratuszu, podnieśliśmy jakość obsługi interesanta poprzez profesjonalizm i rzetelność w działaniu, jak też nowoczesne rozwiązania w zakresie kultury pracy.

Weryfikacja udziału w konkursie, do którego zgłosiłem nasz urząd, następowała w trzech etapach: ankieta zgłoszeniowa, wywiad kapituły w m.in. Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwie Cyfryzacji, Ministerstwie Rozwoju i innych, a na końcowym etapie urząd przechodził weryfikację poprzez „tajemniczego petenta”. Jest jeszcze wiele do zrobienia by uzyskać grand prix, statuetki specjalne. Codziennie będę wraz z moim zespołem pracowników robił wszystko, by mieszkańcy Gminy byli zadowoleni z naszego profesjonalizmu i wychodzili z naszego urzędu zadowoleni. Na dziś jestem dumny z postępu, jakiego dokonaliśmy, wraz z urzędnikami w tak krótkim okresie czasu.

Dziękuję bardzo za rozmowę i życzę tylko samych udanych dokonań , działań i inwestycji na kolejny czas.

Grażyna Kaznowska

 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Kontakt:

e-mail: kontakt@adamsnarski.pl
telefon: 794 341 765

Media społecznościowe:

facebook: adamsnarskipl
twitter: snarskiadam