Adam Snarski

Niestandardowe operacje finansowe Urzędu Miasta

Miasto i Gmina Lesko okłamuje opinię publiczną w przedmiocie rzeczywistego zadłużenia miasta, przedstawiając w rocznych sprawozdaniach finansowych oraz uchwałach budżetowych nierzeczywisty obraz zadłużenia. Dzieje się tak przez nierzetelne ujęcie w dokumentach planistycznych skutków niestandardowych operacji finansowych, które stosuje nasza Gmina by wskazać w rozliczeniach optymistyczne wskaźniki zadłużenia.

Miasto i Gmina Lesko na czele z Burmistrz Miasta aby zachować dopuszczalny poziom limitu zadłużenia przedstawia w Wieloletniej Prognozie Finansowej nierealistyczne wartości prognozowanej kwoty długu. W ten sposób dokonując manipulacji limitu zadłużenia. Mowa tu o niestandardowych metodach finansowych stosowanych przy zaciąganiu długu przez miasto. Nasza gmina stosuje chociażby metodę BSB -”buy – sell back” (kupno i sprzedaż zwrotną), angażując w to spółki miasta jak np. spółkę ”Sport Lesko”. Dowodem, iż miasto realizuje transakcje w formule kupna i sprzedaży zwrotnej jest samoprzyznanie się do tego naszego miasta. Bowiem, Miasto wraz ze spółką Sport Lesko próbowało zgłosić basen leski do konkursu ”TOP INWESTYCJE KOMUNALNE POLSKI WSCHODNIEJ” (załączam do artykułu) – miasto niestety inwestycją nie wygrało, ale za to przyznało się w zgłoszeniu, że inwestycja została zrealizowana w oparciu o niestandardową operację finansową. Operacje te nie są wykazywane w sprawozdawczości zadłużenia miasta, a więc ich wykorzystanie prowadzi do powstania ukrytego długu, który nie podlega rygorom ostrożnościowym. W konsekwencji sytuacja ekonomiczna Miasta jest znacznie gorsza od wynikającej z oficjalnych danych.

Wykorzystywanie operacji niestandardowych jest groźne dla sytuacji finansowej Miasta i Gminy, chociażby z tego powodu, że koszty z nimi związane są istotnie wyższe od kosztów obsługi kredytów i pożyczek bankowych lub wykupu obligacji. Ponadto, kreują one nowe zobowiązania finansowe, często wieloletnie, jak chociażby obsługa długu, tym samym wpływając na przyszłe bezpieczeństwo finansowe gminy. Koszt dodatkowych zobowiązań finansowych dla miasta (a więc środków publicznych), jak podaje Najwyższa Izba Kontroli, w niektórych przypadkach (kontrolowanych gmin) to 50% czy nawet 70% więcej niż, gdyby miasto realizowało inwestycje w oparciu o inne metody na warunkach rynkowych.

Idąc dalej, w jednej z uchwał Rady Miasta z XXXII sesji (z 21 września 2016 r.), Rada Miasta wyraziła zgodę na podwyższenie kapitału zakładowego spółki Sport Lesko o  200.000.00 złotych by zapewnić gwarancję jej wypłacalności. Przyczyny dokapitalizowania spółki nie są do końca jasne. Bowiem Rada Miasta, choć mając takie prawo, nie wskazała w uchwale jednoznacznego celu w jakim podwyższa kapitał zakładowy. Trudno napisać, czy jest to kolejne ”przeoczenie”, czy chęć głosowania ślepo za wszystkim co Burmistrz, pochodząca z komitetu wyborczego większości Rady, zaproponuje. Działanie takie, może wskazywać na chęć handlowania przez miasto kolejnymi udziałami spółki w celu pokrycia kosztów konkretnych inwestycji.

Takie niestandardowe operacje finansowe pozwalają na obejście ustawowych mechanizmów, które gwarantują mieszkańcom nadmierny wzrost zadłużenia ich miasta. Stosowanie przez Miasto niestandardowych operacji finansowych pozwala Miastu ukrywać rzeczywisty jego dług i sztucznie utrzymać wskaźniki ostrożnościowe.

Nie da się ukryć, że samorządy borykają się z problemami finansowymi i mogłoby się wydawać, ze zaciąganie zobowiązań dłużnych to jedyna możliwość by podejmować realizację nowych inwestycji. Jednak, w moim przekonaniu, sposobem na wyjście z kryzysów finansowych jest przede wszystkim wypracowanie solidnej nadwyżki budżetowej, bez podnoszenia podatków mieszkańcom. Władze przyjazne mieszkańcom znalazłyby na to sposób – których jest wiele. Chociażby, tworząc gminę otwartą dla przedsiębiorców. W miastach przedsiębiorczych wpływów do budżetu pojawia się zdecydowanie więcej, a przy okazji tworzone są miejsca pracy. Problemy finansowe tworzą się w mniej zaradnych, kreatywnych samorządach, które następnie uciekają się do niestandardowych operacji finansowych by tuszować rzeczywiste zadłużenie, okłamując swoich mieszkańców co do rzeczywistej kondycji finansowej miasta. Choć operacje te są legalne, to jednak kreują ryzyka związane z powstaniem ukrytych długów. Miasto powinno przy tym pamiętać, że jest to działanie na krótką metę i bardzo drogie dla samorządów czyli dla ich mieszkańców (droższe o 20%, a nawet do 70% w porównaniu z referencyjnym kredytem bankowym na warunkach rynkowych).

Zgłoszenie do TOP INWESTYCJI POLSKI WSCHODNIEJ, w którym Miasto przyznaje do stosowania dormuły BSB (zdjęcie nr 3):

30010

20009

10008

.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kontakt:

e-mail: kontakt@adamsnarski.pl
telefon: 794 341 765

Media społecznościowe:

facebook: adamsnarskipl
twitter: snarskiadam